Odpowiednio zabezpiecz kosiarkę na zimę!

17. 10. 2023

Odpowiednio zabezpiecz kosiarkę na zimę!

Choć wygląda na to, że w tym roku będziemy kosić trawę nieco dłużej niż zwykle, szybko zbliża się moment, w którym po raz ostatni będziemy to robić. Przy ostatnim koszeniu zostaw ją nieco wyższą, aby lepiej zniosła zimę. Nadszedł czas na przygotowanie kosiarki do zimy.

Właściwe przygotowanie kosiarki do zimy jest wciąż niedoceniane, a dla wielu osób oznacza to po prostu koszenie i przechowywanie kosiarki gdzieś w szopie, aby nigdzie nie przeszkadzała i nie padał na nią deszcz. Potem na wiosnę nie mogą zrozumieć, dlaczego kosiarki nie można uruchomić, mimo że jesienią działała bez zarzutu. Przeklinają kosiarkę, jej producenta i projektantów, w rzeczywistości sami powodując problem.

Winne jest paliwo pozostawione w zbiorniku

Nowoczesne paliwo zawiera etanol. Etanol dość dobrze rozpuszcza się w świeżej benzynie, ale jeśli pozostawisz go w zbiorniku na wiele tygodni, oddzieli się od benzyny. Etanol ma właściwość rozpuszczania plastyfikatorów. Wszystkie części plastikowe, takie jak przewody paliwowe, uszczelki, pływaki czy membrany, stają się zatem kruche i po pewnym czasie mogą całkowicie się rozpaść.

Drugą właściwością etanolu jest to, że wiąże wilgoć atmosferyczną. Zaczyna reagować z wodą i tworzy gęsty żel przypominający półprzezroczystą gumę. Substancja ta zatyka drobne kanały paliwowe w gaźniku, a zatkany gaźnik jest najczęstszą przyczyną braku możliwości uruchomienia kosiarki na wiosnę. Usunięcie zdegradowanego etanolu z gaźnika jest bardzo trudne, często konieczna jest całkowita wymiana gaźnika.

Jedynym sposobem, aby temu zapobiec, jest całkowite spuszczenie paliwa z kosiarki na zimę, a jeśli gaźnik posiada śrubę spustową na komorze pływakowej, również spuszczenie pozostałego paliwa z gaźnika. Alternatywnie po spuszczeniu paliwa ze zbiornika można spróbować uruchomić kosiarkę na paliwie pozostałym w gaźniku w celu spalenia paliwa.

Nigdy nie kładź kosiarki na boku!

Kosiarkę należy oczyścić na zimę, zwłaszcza jej dolną część, gdzie przyklejają się resztki trawy. Wilgoć, która pozostała pod brudem, przyspieszyłaby korozję podwozia. Jednak nawet wtedy wiele osób popełnia błędy i musi oddać kosiarkę do serwisu. Kosiarkę silnikową należy zawsze przechylać w taki sposób, aby cylinder silnika był skierowany do góry. Nigdy nie przechylaj go na bok ani w dół. Olej silnikowy może przedostać się z obszaru wału korbowego do zaworów, do cylindra i przedostać się do gaźnika lub układu wydechowego.

Jeśli chcesz uzyskać dostęp do komory noży, zdejmij kosz i przechyl kosiarkę do tyłu. Idealnie jest ustawić kosiarkę na stole roboczym, przechylić ją do tyłu i przymocować uchwyt kosiarki do deski np. za pomocą zacisku. Można wtedy wygodnie wyczyścić jego spód, a może odkręcić i naostrzyć nóż. Zawsze pamiętaj o odłączeniu przewodu świecy zapłonowej, gdy robisz cokolwiek w obszarze noża! Chociaż jest to mało prawdopodobne, silnik może podskoczyć po obróceniu ostrza. W przypadku kosiarek wyposażonych w rozrusznik elektryczny należy także odłączyć akumulator.

Kosiarkę można w ten sposób przewrócić na bok tylko wtedy, gdy w silniku nie ma oleju

Jeśli chcesz przeprowadzić dokładniejszy serwis kosiarki, nie jest złym pomysłem wykonanie dokładnego czyszczenia i przeglądu podczas wymiany oleju, czyli spuszczania starego oleju z silnika. Nowy olej dodawać dopiero po wykonaniu wszystkich czynności.

Dobrze przechowuj akumulator na zimę

Niektóre typy kosiarek są wyposażone w rozrusznik elektryczny i akumulator. Zawsze odłączaj akumulator i przechowuj go na zimę w miejscu, w którym nie zamarza. Przed przechowywaniem akumulatory kwasowo-ołowiowe należy naładować do 100% pojemności, akumulatory litowe przechowywać naładowane do około ¾ pojemności. To wydłuży ich żywotność.

Całość dokładnie nasmaruj

Spryskaj wszystkie ruchome części olejem, nie zapomnij nasmarować również linek. Często się o nich zapomina. Wilgoć często gromadzi się w łuku wokół liny, lina koroduje, staje się krucha i z czasem pęka. Regularnie smarując zapewnisz jego sprawną pracę i kilkukrotnie wydłużysz jego żywotność.

Przed nowym sezonem sprawdź także i w razie potrzeby wymień świecę zapłonową, filtr oleju i powietrza. Zalecenia dotyczące częstotliwości ich wymiany znajdziesz w instrukcji producenta. 

Czy ten artykuł był dla ciebie interesujący?
Udostępnij.




Może Cię zainteresować