Elektryczne pojazdy, a mróz

03. 01. 2024

Elektryczne pojazdy, a mróz

W miarę rozwoju technologii, a co za tym idzie, pojawiania się na rynku coraz to większej ilości pojazdów zasilanych akumulatorowo (m.in. rowery elektryczne czy skutery elektryczne), rośnie niepewność co do tego, jak pojazd elektryczny będzie sobie radził w temperaturach poniżej zera.

Chyba zgodzimy się, że wyjście w mroźny dzień z hulajnogą nie będzie najlepszym pomysłem. Niemniej jednak co roku wraz z nadejściem zimy pojawia się wiele pytań, jak obsługiwać, parkować i ładować akumulatorowe quady i hulajnogi, gdy temperatura spada poniżej zera. Jeśli zapomnimy o zagrożeniach związanych z jazdą na śliskiej nawierzchni i zmniejszoną uwagą kierowcy, który jest zmarznięty, zimowa pogoda niesie ze sobą również wiele trudności technicznych.

Najpoważniejszym problemem jest mróz oddziałujący na akumulatory. Starsze akumulatory kwasowo-ołowiowe, a także nowoczesne akumulatory litowe działają w oparciu o reakcję chemiczną, dlatego zapewne nie będzie zaskoczeniem, że temperatura wpływa na ogólny stan akumulatora.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Akumulator kwasowo-ołowiowy nie znosi głębokiego rozładowania, a jeśli głębokiemu rozładowaniu towarzyszy zamarznięcie, może to oznaczać, że zostanie on uszkodzony. Dobrze naładowany akumulator w dobrym stanie wytrzymuje mrozy rzędu -20°C, natomiast rozładowany akumulator może zamarznąć nawet w temperaturze kilku stopni poniżej zera. Zamrożenie oznacza nieodwracalny koniec żywotności baterii, dlatego quady i hulajnogi zasilane akumulatorami kwasowo-ołowiowymi należy parkować w garażu, w którym temperatura nie spada poniżej 0°C, a akumulatory muszą być całkowicie naładowane.

Oczywiście quad może służyć również jako pomocnik zimą, należy jednak unikać długotrwałej pracy przy silnych mrozach i ładować akumulator od razu po jeździe!
Jednocześnie należy wziąć pod uwagę, że zasięg urządzenia będzie się zmniejszał wraz ze spadkiem temperatury. Orientacyjnie można powiedzieć, że pojemność akumulatora mierzona i wskazywana jest w temperaturze ok. 20°C, przy spadku temperatury o 1°C pojemność akumulatora zmniejsza się o ok. 1%. Jeśli więc wyjdziesz quadem po śniegu przy -20°C, spodziewaj się, że pojemność akumulatora może spaść nawet o 40%.

Bateria litowa

Temperatura otoczenia ma również wpływ na baterie litowe. Są bardzo wrażliwe na wysokie temperatury, dlatego nie należy ich zostawiać na słońcu, natomiast mróz wpłynie na ich pojemność i żywotność. Nie należy ich uruchamiać, jeśli temperatura spadnie poniżej -20°C, gdyż może to oznaczać dla nich „nagłą śmierć”. Przechowywanie akumulatorów powinno odbywać się w miejscach, gdzie temperatura nie spada poniżej 0°C, a przy dłuższym przechowywaniu akumulator litowy należy ładować jedynie do około 60% pojemności. W przeciwieństwie do akumulatorów kwasowo-ołowiowych przechowywanie akumulatorów litowych w stanie pełnego naładowania nie jest korzystne i skraca ich żywotność. Jeśli jeździsz hulajnogą, rowerem elektrycznym lub pojazdem czterokołowym zasilanym baterią litową w mroźne dni, ponownie spodziewaj się niższego zasięgu. Po powrocie z takiej podróży, przed ponownym naładowaniem akumulatora litowo-jonowego, należy go w garażu zagrzać do temperatury dodatniej.

WSKAZÓWKA

W przypadku akumulatorów ołowiowych i litowych warto raz na 2 miesiące sprawdzać ich stan i w razie potrzeby doładować. Istnieje ryzyko, że w przypadku samorozładowania akumulator ulegnie trwałemu zniszczeniu.

Czy ten artykuł był dla ciebie interesujący?
Udostępnij.




Może Cię zainteresować