Pokaż kategorie

Często zadawane pytania dotyczące pił łańcuchowych

✅ Jak wybrać odpowiednią piłę?

✅ Czy piły łańcuchowe są bezpieczne?

✅ Jaki jest cel hamulca bezpieczeństwa?

✅ Co powinienem sprawdzić przed każdym cięciem?

✅ Co mam zrobić z piłą po cięciu?

✅ Jak prawidłowo naostrzyć łańcuch?

✅ Jak mogę sam zadbać o piłę?

✅ Jak właściwie mieszać paliwo?

✅ Jakie są najczęstsze błędy podczas używania piły?


✅ Jak wybrać odpowiednią piłę?

Spodziewamy się, że piła łańcuchowa będzie służyła określonemu celowi. Najczęściej jest to przygotowanie drewna opałowego, praca w ogrodzie przy przycinaniu drzew, czy prace budowlane lub praca w warsztacie.

Jeśli szukasz piły do ​​przycinania drzew w ogrodzie, dobrym wyborem może być piła akumulatorowa. Jest cicha, nie wymaga skomplikowanego rozruchu i można obejść się bez kabli zasilających. Pojemność akumulatora jest zdecydowanie wystarczająca do cięcia gałęzi nawet w większych sadach. Piła akumulatorowa może być używana również w warsztacie.

Piła akumulatorowa nie nadaje się jednak do przygotowania drewna opałowego na zimę. Jeśli potrzebujesz ściąć kilka drzew w ogrodzie, dobrze sprawdzi się elektryczna piła łańcuchowa. Jest stosunkowo cicha, łatwa w obsłudze i konserwacji oraz ma rozsądną cenę. Ponieważ nie generuje spalin, można ją używać w pomieszczeniach.

Piły spalinowe mają wystarczającą moc, aby ciąć większe ilości drewna. Dzięki silnikowi spalinowemu nie ogranicza Cię przedłużacz, dzięki czemu możesz z nich korzystać wszędzie, także w lesie. Niestety piły spalinowe generują nieco wyższy poziom hałasu. Wadą jest to, że nie można używać pilarki w pomieszczeniach.

Alternatywnie zalecamy rozważenie zakupu piły tarczowej. Dzisiejsze nowoczesne pilarki tarczowe z kołyską są wielokrotnie bezpieczniejsze niż przestarzałe piły stołowe.

✅ Czy piły łańcuchowe są bezpieczne?

Od pierwszych modeli wyprodukowanych na początku ubiegłego wieku piły łańcuchowe przeszły długi rozwój, uzupełniony o pewne funkcje bezpieczeństwa, takie jak hamulec bezpieczeństwa, wspornik zębaty, chwytak łańcucha itp. Bardzo ważnym jest używanie mocnych butów (najlepiej ze wzmocnionym czubkiem), spodni i rękawic odpornych na rozcięcia, okularów ochronnych, w przypadku pił łańcuchowych także ochronników słuchu. Ze względu na możliwość odbicia należy również używać kasku.

 

✅ Jaki jest cel hamulca bezpieczeństwa?

Szczególnie przy cięciu końcówką drążka (ale nie tylko) może wystąpić tzw. odrzut. Obracający się łańcuch po prostu „wgryza się” w drewno i wyrzuca piłę prowadnicą do góry, często bezpośrednio w stronę operatora. Oczywiście dzieje się tak zwykle wtedy, gdy operator się tego nie spodziewa, więc jest za późno na reakcję. Dlatego dźwignia hamulca bezpieczeństwa jest umieszczona przed przednim uchwytem piły w taki sposób, że uderza w tył dłoni operatora, gdy piła jest odrzucana do tyłu i obracana do góry. To aktywuje hamulec i natychmiast zatrzymuje łańcuch.

 

✅ Co powinienem sprawdzić przed każdym cięciem?

Przed każdym cięciem upewnij się, że łańcuch jest odpowiednio napięty. Prawidłowo napięty łańcuch nie może być ani zbyt napięty, ani zbyt luźny. Nie może swobodnie zwisać na szynie, musi być idealnie napięty na całym obwodzie szyny. Jednocześnie jednak nie wolno go napinać zbyt mocno, doprowadziłoby do jego nadmiernego wyrywania i zwiększonego zużycia prowadnicy. Jeśli chwycisz między palcami prawidłowo napięty łańcuch na środku prowadnicy i pociągniesz go z niewielką siłą, powinien on być tylko luźny, aby można go było wyciągnąć z rowka prowadnicy do około połowy prowadnicy łańcucha. Sprawdź również napięcie łańcucha między cięciami. Podczas sprawdzania naprężenia łańcucha należy zawsze upewnić się, że piła nie uruchomi się samoczynnie (wyjąć akumulator, odłączyć przewód zasilający lub odłączyć świecę zapłonową).

Oczywiście upewnij się, że w pile jest wystarczająco dużo oleju, aby nasmarować łańcuch i prowadnicę. Sprawdzaj to stale przez cały okres pracy.

Zaleca się również sprawdzenie, czy hamulec bezpieczeństwa działa prawidłowo przed każdym cięciem. Znaczenie prawidłowego działania hamulców zostało opisane w powyższym akapicie. W przypadku piły elektrycznej silnik elektryczny zwykle w ogóle nie uruchamia się po uruchomieniu hamulca. W pilarkach łańcuch nie może się obracać, gdy hamulec jest zaciągnięty.

 

✅ Co mam zrobić z piłą po cięciu?

Przede wszystkim ważne jest aby dobrze wyczyścić piłę. Zdejmij osłonę łańcucha, pod którą zwykle odkładają się sklejone olejem trociny. Przy okazji sprawdź również, czy kanał, przez który olej jest wtryskiwany na łańcuch, nie jest zatkany. Następnie sprawdź stan filtra powietrza w pilarkach łańcuchowych.

Nowoczesne oleje organiczne do smarowania stratnego mają tę zaletę, że są pochodzenia naturalnego. Dlatego nie szkodzi naturze i szybko się w niej rozkłada. Jednak ta funkcja nie jest dobra dla pił. Jeśli pozostawisz olej w pile na dłuższy czas, zacznie on ulegać degradacji i może zatkać pompę i kanały smarowania. Jeśli nie planujesz używać piły przez dłuższy czas, wskazane jest usunięcie z niej całego oleju, wlanie niewielkiej ilości oleju mineralnego do zbiornika i krótkie przekręcenie piły, aby wypłukać bio-olej z pompy i kanały.

Nie przechowuj pilarek z mieszanym paliwem dłużej niż 14 dni. Olej w benzynie szybko ulega degradacji i traci smarność. Stare paliwo może wtedy spowodować zatarcie silnika.

 

✅ Jak prawidłowo naostrzyć łańcuch?

Najprostszym sposobem jest oczywiście naostrzenie łańcucha przez profesjonalistę. Jednak ostrzenie łańcucha w domu również nie jest trudne. Najważniejszą rzeczą jest użycie pilnika o odpowiedniej średnicy oraz zachowanie prawidłowego kąta ostrzenia i kąta prowadzenia (nachylenia) pilnika podczas szlifowania. Mogą w tym pomóc różne produkty, które prowadzą pilnik we właściwym kierunku. Średnica pilnika i kąt są zawsze określone przez konkretny typ łańcucha.

Możliwe jest szlifowanie łańcucha bezpośrednio na pile, ale wcześniej upewnij się, że akumulator jest wyjęty z pilarki akumulatorowej, pilarka elektryczna nie jest podłączona do sieci i odłącz świecę zapłonową przy pile łańcuchowej, aby zapobiec przypadkowemu uruchomieniu piły.

Oznacz pierwszy oszlifowany ząb markerem (żebyś wiedział, gdzie przestać ostrzyć). Wprowadź pilnik do zęba tak, aby ok. 20% jego przekroju znajdowało się powyżej krawędzi ostrza. Tylko szlifuj ruchy (zwykle tylko 3-4 ruchy wystarczają do utrzymania łańcucha). Najpierw szlifuj tylko nieparzyste zęby, a następnie równe zęby, aby nie trzeba było ciągle zmieniać nachylenia pilnika.  Stopniowe szlifowanie zmniejsza krawędź tnącą, a jeśli zdarzy się, że znajdzie się na poziomie stopki ograniczającej, a nawet niżej, łańcuch nie będzie ciąć. Stopa jest szlifowana pod kątem prostym płaskim pilnikiem. Zaokrąglij krawędź natarcia stopy, aby jak najbardziej przypominała pierwotny kształt.

 

✅ Jak mogę sam zadbać o piłę?

Regulacja napięcia łańcucha została opisana w powyższym akapicie. Oprócz rutynowego czyszczenia opisanego powyżej, filtr powietrza w pile łańcuchowej musi być regularnie czyszczony. Wkładki papierowe można czyścić tylko przez stukanie i należy je regularnie wymieniać w przypadku nadmiernego zatkania. Filtry piankowe można myć w letniej wodzie z dodatkiem detergentu. Podkładki nylonowe można czyścić przez stukanie, przedmuchiwanie sprężonym powietrzem i mycie w letniej wodzie z detergentem.

Sprawdzaj świecę zapłonową co najmniej raz w sezonie i w razie potrzeby wymień.

W przypadku pilarek spalinowych może być konieczne od czasu do czasu dostosowanie prędkości silnika. Jeśli nie masz odpowiedniego obrotomierza, nigdy nie wyregulujesz prawidłowej prędkości w domu. Dlatego lepiej zawsze pozostawić regulację autoryzowanemu serwisowi. Piła jest regulowana na gaźniku za pomocą dysz L, T, H. Dysze są zwykle opisane przy otworach na pokrywie nad gaźnikiem. Dysza L reguluje bogactwo mieszanki. Bez obrotomierza można z grubsza wyregulować prędkość, aby silnik nie gasł przy niskich prędkościach i nie dusił się przy dużych prędkościach. Dysza T może być następnie wykorzystana do regulacji obrotów biegu jałowego, aby silnik nie zgasł, ale jednocześnie, aby łańcuch nie kręcił się samoistnie. Obrotomierz jest absolutnie niezbędny do regulacji wysokiej prędkości za pomocą dyszy H. Ustawienie zbyt dużej prędkości skróci żywotność piły, a w skrajnych przypadkach silnik może natychmiast ulec uszkodzeniu.

Piła musi być dobrze zabezpieczona podczas wszelkich manipulacji uruchomioną piłą, tj. również podczas regulacji prędkości, aby np. nie mogła ześlizgnąć się ze stołu pod wpływem drgań. Prowadnica z łańcuchem musi mieć wokół siebie wystarczającą ilość wolnego miejsca, aby przypadkowo zakręcony łańcuch nie mógł niczego złapać. Jest rzeczą oczywistą, że operator zachowuje szczególną ostrożność i podchodzi do wyregulowanej piły tak, aby znajdowała się poza zasięgiem prowadnicy i łańcucha.

 

✅ Jak właściwie mieszać paliwo?

Obecnie norma europejska przewiduje, że dla nowych silników dwusuwowych stosunek mieszanki paliwowej nie może przekraczać 1:50. Oznacza to, że na 50 części benzyny przypada 1 część oleju. Jednak w przypadku starszych silników stosunek oleju do benzyny może być wyższy. Zawsze możesz sprawdzić stosunek w instrukcji obsługi maszyny lub skontaktować się z producentem.

Możesz użyć kalkulatora, aby obliczyć ilość oleju, którą musisz dodać do określonej ilości benzyny:

Mieszanki paliwowe przygotowywać zawsze tylko w takiej ilości, jaką aktualnie zużywasz. Olej w benzynie szybko się rozkłada, tracąc smarowność, a przy stosowaniu 14-dniowej mieszanki już istnieje ryzyko zatarcia silnika.



 

✅ Jakie są najczęstsze błędy podczas używania piły?

Najbardziej podstawowym błędem jest to, że użytkownik nie czyta instrukcji użytkowania. Niektórzy patrzą na instrukcję tylko wtedy, gdy napotykają problem, inni próbują rozwiązać problem samodzielnie. Z reguły wyrządzą więcej szkody niż pożytku. Jednocześnie, przeczytawszy instrukcje, mogą zaoszczędzić niepotrzebnej podróży do serwisu.

Jeśli hamulec bezpieczeństwa jest włączony na pilarce elektrycznej, silnik nie będzie się obracał, piła nic nie zrobi po naciśnięciu wyłącznika. Funkcja hamulca jest opisana w instrukcjach, a wielu klientów co roku przychodzi do serwisów i sklepów tylko po to, aby pokazać im, że wystarczy poruszyć dźwignią hamulca.

Łańcuch musi być włożony we właściwym kierunku, tak aby zęby przesuwały się do przodu wraz z ostrzem. Niestety, nawet w tym przypadku, choć może się to wydawać nieprawdopodobne, klienci z pewną regularnością odwiedzają serwis z reklamacjami, że piła źle tnie, a mają łańcuch w złym kierunku.

W przypadku wybranych modeli pił do zimnego rozruchu wymagane jest prawidłowe użycie ssania lub startera wtrysku paliwa. Procedura zimnego startu jest również opisana w instrukcji. Jeśli jednak nie będzie przestrzegane, piła się nie uruchomi.

Zdarza się również, że użytkownik nie zapoznaje się z instrukcją i wlewa do baku czystą benzynę bez odpowiedniej proporcji dodawanego oleju. W takim przypadku silnik zablokuje się niemal natychmiast.

Złe przechowywanie, gdzie paliwo i olej pozostają w pile przez wiele tygodni, również spowoduje wiele problemów. Niestety, obecne wymagania środowiskowe dotyczące degradacji smarów oznaczają, że oleje ulegające degradacji środowiskowej mają krótką żywotność i z czasem ulegają degradacji. Olej w paliwie traci swoją smarność, a silnik może zacierać się podczas spalania mieszanki która ma kilka miesięcy. Biokomponent we współczesnej benzynie, jeśli jest wystawiony na działanie powietrza i wilgoci przez długi czas, może trwale zatkać gaźnik. Dlatego warto spuścić niewykorzystane paliwo ze zbiornika, uruchomić piłę i pozwolić silnikowi wypalić pozostałe paliwo z gaźnika.

Olej przeznaczony do stratnego smarowania prowadnicy i łańcucha z natury szybko się psuje, ale pozostawiony w pile na dłuższy czas może zdegradować i uszkodzić pompę olejową. Dlatego przed przechowywaniem piły wskazane jest spuszczenie oleju ze zbiornika smarowania łańcucha, wlanie niewielkiej ilości oleju mineralnego do zbiornika i krótkie przekręcenie piły tak, aby olej ten dostał się do pompy i kanałów smarowania prowadnicy.

 

Zobacz dostępne piły HECHT