Czego możesz nie wiedzieć o motocyklach elektrycznych

25. 05. 2023

Czego możesz nie wiedzieć o motocyklach elektrycznych

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego boom na skutery elektryczne nastąpił dopiero w ostatnich latach, mimo że już w 1837 roku skonstruowano praktycznie nadający się do użytku silnik elektryczny?

Jeśli myślisz, że rozwój wysokiej jakości akumulatorów, które mogą pomieścić wystarczającą ilość energii, było problemem, z pewnością będziesz miał rację. Ważny jest również silnik elektryczny o odpowiedniej sprawności. Pierwsze silniki elektryczne miały stosunkowo niską sprawność i marnotrawstwo energii. Jeśli chcesz mieć pojazd, który będzie zasilany akumulatorem, nie możesz sobie pozwolić na marnowanie energii. Jednocześnie potrzebujesz niezawodnego silnika, który wytrzyma długie godziny bezproblemowej pracy i nie będzie ulegał szybkiemu zużyciu niektórych części. A te wymagania spełniają nowoczesne silniki bezszczotkowe.

W wielu maszynach i urządzeniach elektrycznych stosowane są tzw. silniki komutatorowe. Można je znaleźć na przykład w odkurzaczu, blenderze, suszarce do włosów, klasycznej wiertarce elektrycznej itp. Silniki te mają stosunkowo wysoki moment obrotowy, a ich moc byłaby wystarczająca do napędzania skutera elektrycznego. Istnieje jednak bardziej eleganckie rozwiązanie.

Silniki bezszczotkowe są generalnie bardziej wydajne niż silniki komutatorowe z kilku powodów. Jednym z głównych powodów jest możliwość płynnej regulacji obrotów, którą umożliwia bezszczotkowa elektronika. Dzięki temu nie ma potrzeby stosowania przekładni powodujących tarcie, a tym samym straty mocy i energii.

koło z silnikiem elektrycznym
Silnik elektryczny ukryty w tylnym kole posiada czujniki mierzące położenie wirnika, prędkość obrotową silnika czy jego temperaturę.

Kolejnym powodem, dla którego silniki bezszczotkowe są bardziej wydajne, jest brak tarcia mechanicznego. Silniki komutatorowe mają komutator, który przełącza cewki w celu wytworzenia obrotów wirnika. Gdy komutator się obraca, cewki są mechanicznie przełączane, co tworzy pole elektromagnetyczne, które sprawia, że silnik elektryczny wytwarza moment obrotowy. Chociaż komutator ma tę zaletę, że jest stosunkowo prostym i niezawodnym rozwiązaniem, występuje tarcie i pewien przejściowy opór między węglami a komutatorem. W konsekwencji występuje pewna utrata energii, a także stopniowe zużycie komutatora.

koło napędowe skutera elektrycznego
Silnik w tylnym kole nie potrzebuje żadnych przełożeń, nie zajmuje niepotrzebnie miejsca w ramie motocykla.

Silniki bezszczotkowe nie mają tego problemu, ponieważ cewki są przełączane za pomocą zaawansowanej elektroniki. Ten elektroniczny regulator działa na podstawie informacji otrzymywanych z czujników umieszczonych w silniku. Czujniki te mogą mierzyć na przykład prędkość wirnika, położenie wirnika lub temperaturę silnika. Informacje z czujników można następnie wykorzystać do wydajnej kontroli prędkości, co może również przyczynić się do oszczędności energii. Zaletą rozwiązania bezszczotkowego jest również niższy poziom hałasu i kilkukrotnie dłuższa żywotność silnika.

A jakie są wady silników bezszczotkowych? Pierwsza to wyższa cena, ale równoważona dłuższą żywotnością. Drugą wadą może być dość cicha praca. Podczas jazdy na skuterze elektrycznym jesteś praktycznie niesłyszalny, dlatego należy zachować czujność. O ile w klasycznym motocyklu ryk silnika z daleka ostrzega wszystkich w pobliżu o tym, że się do niego zbliżasz, o tyle w motocyklu elektrycznym łatwo może się zdarzyć, że nieostrożny pieszy z chodnika wkroczy prosto na Twoją ścieżkę.

Czy ten artykuł był dla ciebie interesujący?
Udostępnij.




Może Cię zainteresować