Dlaczego piła łańcuchowa nagle przestaje działać?

16. 09. 2024

Dlaczego piła łańcuchowa nagle przestaje działać?

Wyobraź sobie, że przywiozłeś drewno na zimę, a piła, którą w zeszłym roku trzymałeś w garażu jako w pełni sprawna, mimo wszelkich starań, nie daje się uruchomić w tym roku. W innym przypadku zdarza się, że uruchamiasz piłę, ale po cięciu na jakiś czas przestaje ona działać i serwisant stwierdza, że ​​silnik piły się zaciął. Inną dość częstą usterką jest to, że automatyczne smarowanie łańcucha przestaje działać w pile. Jednocześnie w zeszłym roku wszystko działało idealnie. Gdzie leżą przyczyny tych usterek? Czy rzeczywiście tak niskiej jakości piły trafiają na rynek?

Nie, przyczyna jest zupełnie inna i takim problemom można stosunkowo łatwo zapobiec. W zdecydowanej większości przypadków głównym winowajcą jest składnik biologiczny zawarty w paliwie lub oleju. W przeszłości byliśmy przyzwyczajeni do tego, że benzynę można było przechowywać w zamkniętym pojemniku praktycznie przez nieograniczony czas. Podobnie było ze smarami syntetycznymi, jednak dzisiejsze nowoczesne paliwa i smary zawierają część składników biologicznych ze względów ekologicznych, a niektóre oleje są nawet całkowicie biologiczne.

Biologiczny olej do smarowania łańcuchów ma wiele zalet. Podczas cięcia jest częściowo uwalniany do cięcia, rozpylany z łańcucha do otoczenia, ale ponieważ jest biologiczny, szybko się rozkłada. Kto chciałby piec burrito na drewnie nasączonym olejem naftowym? Pod tym względem bio-olej jest z pewnością lepszy do smarowania stratnego, ale każdy medal ma dwie strony. Olej biologiczny nie tylko ulega szybkiemu rozkładowi; jeśli zostawisz go na pile, gdzie ma kontakt z powietrzem, również ulegnie w nim degradacji. Po pewnym czasie może całkowicie stwardnieć, uszczelnić pompę, zatkać kanały i piła przestanie smarować łańcuch.

Podobnie jest z nowoczesnym paliwem, które obecnie zawiera do 10% etanolu, produkowanego najczęściej z kukurydzy lub rzepaku. Nie tylko szybko się rozkłada, ale jednocześnie wiąże wilgoć z powietrza i tworzy osady, które bez problemu całkowicie zatykają gaźnik. Wyobraź sobie, jak delikatnym urządzeniem jest gaźnik w pile łańcuchowej, jak czuły trzeba go regulować i jak delikatne są kanały, którymi przepływa paliwo. Wytrącenia z etanolu łatwo go zatykają, przez co nie da się go całkowicie oczyścić i pomóc może jedynie wymiana na nowy.

Dlaczego silnik może się zatrzeć? Zwykle są dwie główne przyczyny.

Silniki dwusuwowe korzystają z mieszanki paliwowej składającej się z benzyny i oleju w określonych proporcjach. Olej zawarty w paliwie zapewnia między innymi płynną pracę tłoka w cylindrze. Jeżeli jednak pozostawimy mieszankę paliwową w zbiorniku na kilka tygodni, a nawet miesięcy, może się zdarzyć, że olej zawarty w paliwie ulegnie degradacji i utraci swoje właściwości smarne. Bez oleju w paliwie, wysokoobrotowy silnik piły ulegnie niemal natychmiastowemu zatarciu.

Drugą przyczyną zatarcia jest woda w paliwie. Zwykle może on skroplić się w paliwie na skutek wilgoci z powietrza. Woda w silniku powoduje korozję, zwiększa tarcie i przyspiesza zużycie. Woda może również tworzyć emulsję z olejem, co zmniejsza skuteczność smarowania. To ponownie zwiększa zużycie i prawdopodobieństwo zatarcia silnika.

Jak łatwo zapobiec takim uszkodzeniom?

Podstawą jest konsekwentne stosowanie świeżej mieszanki paliwowej i świeżego oleju do smarowania listwy. Jeśli pilarka nie będzie używana dłużej niż 14 dni, spuść całe paliwo ze zbiornika, uruchom ją i poczekaj, aż resztki paliwa z przewodów i gaźnika wypalą się, aż silnik sam się zatrzyma. Wylej także bio-olej do smarowania prowadnicy, dodaj niewielką ilość oleju syntetycznego i krótko obróć piłę, aby zassać olej syntetyczny do pompy i kanałów olejowych. W ten sposób można przechowywać piłę przez długi czas bez ryzyka, że ​​paliwo i smary uszkodzą jej elementy.

Na różnych forach dyskusyjnych dość często można przeczytać, że na te dolegliwości cierpią tylko tzw. „tanie” piły hobbystyczne. Mówi się, że profesjonalne piły nie mają takich problemów. Często jednak zapomina się, że profesjonalne piły są z reguły używane niemal codziennie, dlatego paliwo i smary są stale zużywane i zastępowane nowymi. Dlatego jeśli nie korzystasz regularnie z piły, nie pozostaje Ci nic innego, jak ściśle przestrzegać stosowania świeżego paliwa i oleju.

Czy ten artykuł był dla ciebie interesujący?
Udostępnij.




Może Cię zainteresować